Wyjątkowe przypadki endodontyczne

Usunięcie złamanego narzędzia z kanału korzeniowego

Kanały korzeniowe to system bardzo wąskich przestrzeni, które należy odpowiednio oczyścić i zdezynfekować podczas leczenia. Czasami ze względu na różne czynniki może dojść do powikłania w postać złamania fragmentu narzędzia. Złamany instrument zatyka część kanału i niemożliwe staje się jego odpowiednie opracowanie i wypełnienie. W Boutique Dental doświadczeni specjaliści potrafią usunąć większość złamanych narzędzi i powtórnie umożliwić prawidłowe przeprowadzenie leczenia endodontycznego.

Udrożnienie zobliterowanego kanału

Ze względu na czynniki zewnętrzne czasami dochodzi do obliteracjii czyli znacznego zwężenia lub wręcz całkowitego zamknięcia światła kanału korzeniowego. Dzieje się tak w wyniku gromadzenia zmineralizowanych struktur zęba w przestrzeni kanału korzeniowego, w odpowiedzi na czynniki drażniące. Jest to duże utrudnienie w leczeniu. Niestety bardzo często wąskie czy „pozarastane” kanały nie stanowią problemu dla bakterii, które kolonizując kanały doprowadzają do powstania zapalenia w obrębie zęba lub poza nim. W odpowiednim leczeniu przychodzą z pomocą nowoczesne mikronarzędzia, preparaty rozpuszczające zmineralizowane tkanki, mikroskopy zabiegowe, ale przede wszystkim doświadczenie i umiejętności manualne lekarzy Boutique Dental.

Zamknięcie perforacji

Perforacja to przerwanie ciągłości tkanek zęba tam gdzie nie powinno do tego dojść. Najczęściej do powstania perforacji dochodzi na skutek zbyt intensywnego opracowania, użycia za agresywnych narzędzi lub nietypowej anatomii zęba. Kiedyś zęby sperforowane rokowały źle i bardzo często trzeba było je usunąć. Obecnie dzięki stosowaniu nowoczesnych cementów dedykowanych do zamykania perforacji przyszłość takich zębów nie rysuje się już w ciemnych barwach i perforacja nie oznacza wyroku. Bardzo ważna jest odpowiednia diagnostyka (CBCT – tomografia stożkowa zęba) oraz klasyfikacja pod kątem wielkości perforacji. Po zamknięciu perforacji należy obserwować zęby na zdjęciach radiologicznych wykonywanych z częstością raz na pół roku.

Odnalezienie dodatkowego kanału

Anatomia kanałów korzeniowych jest złożona i może być nieprzewidywalna. Kiedyś np. sądzono, że wszystkie szóstki górne mają trzy kanały, a siekacze dolne zawsze po jednym. W miarę rozwoju technik obrazowania i metod powiększeń rzeczywistość kształtowała się odmiennie. Obecnie wiemy już, że szóstki górne mają w większości system czterech kanałów, a siekacze dolne występują w konfiguracji dwukanałowej. W praktyce lekarskiej spotykamy się czasem z problemem pięknie przeleczonych zębów, które pomimo wszystko dają dolegliwości. Za takie problemy mogą być odpowiedzialne właśnie dodatkowe kanały, w których znajdują się bakterie i miazga zęba w stanie zapalnym. Bardzo często dzięki dokładnej diagnostyce radiologicznej CBCT  i mikroskopom zabiegowym w Boutique Dental jesteśmy w stanie zlokalizować, opracować i wypełnić dodatkowy kanał.

Usunięcie zębiniaka

Co to jest zębiniak?

Zębiniak to zmineralizowane złogi odkładające się w przestrzeni w środku zęba, zajmowanej przez naczynia krwionośne i nerwy (czyli miazgę zęba). Mogą mieć postać mikro-struktur  lub tworzyć większe zorganizowane twory. Duże zębiniaki są widoczne na zdjęciach RVG. Przyczyny powstawania zębiniaków nie są do końca jasne, ale mają związek z podrażnianiem zęba. Czynnikami drażniącymi mogą być próchnica, nadmierne obciążenia zębów (ścieranie, bruksizm, wada ortdontyczna), rozległe wypełnienia czy leczenie ortodontyczne.

Wskazania do usunięcia zębiniaka

Duża część zębiniaków powstaje bezobjawowo i nie wywołuje żadnych dolegliwości.  Najczęściej są „odkrywane” przypadkowo na zdjęciach RVG. Jeśli zęby z zębiniakami funkcjonują bez dolegliwości to w zasadzie należy jedynie obserwować je radiologicznie. Zdaża się jednak, że złogi mineralne zaczynają uciskać na miazgę zęba i wywoływać objawy bólowe. Jeżeli pojawiają się nadwrażliwość na bodźce termiczne, ból podczas nagryzania, pulsujący lub stały ból samoistny, to należy rozważyć leczenie kanałowe. Usunięcia zębiniaka wymaga również każdy zęb leczony kanałowo z innych przyczyn ponieważ przeszkadza w prawidłowym leczeniu. Zębiniak może częściowo lub całkowicie „zatorować” światło kanału lub przesłonić kanał przez co zostaje on nieodnaleziony.

Samo usunięcie zębiniaka odbywa się najczęściej przy pomocy narzędzi ultradźwiękowych pod kontrolą mikroskopu stomatologicznego. Duże powiększenie pozwala na precyzyjne wykonanie zabiegu, doszczętne usunięcie niechcianych struktur i uniknęcie powikłań takich jak perforacja ściany korzenia. Procedura nie wymaga specjalnych przygotowań odbiegających od norm przyjętych przy leczeniu kanałowym. Po usunięciu zmineralizowanych struktur można przystąpić do standardowego leczenia endodontycznego.

Usuwanie wkładów koronowo-korzeniowych

Zęby po leczeniu kanałowym są bardzo często odbudowana z użyciem wkładów koronowo-korzeniowego. Niestety czasami dochodzi do sytuacji kiedy taki wkład należy usunąć. Najczęściej usuwamy wkłady w przypadku:

• zębów, które należy powtórnie przeleczyć kanałowo
    • zębów, w których rozwija się próchnica i bez usunięcia wkładu nie można jej oczyścić
    • zębów w odcinku przednim, w których zacementowano wkład z metalu i nie spełniają oczekiwań estetycznych
    • zębów w których doszło do złamania wkładu i należy go wymienić
    • zębów, w których wkład został zacementowany nieprawidłowo i prawdopodobne jest jego odcementowanie lub złamanie

Zęby z zacementowanymi wkładami koronowo-korzeniowymi są często zniszczone i mocno odbudowane, w związku z czym nie posiadają dużej ilości tkanki własnej. Właśnie dlatego bardzo ważną kwestią jest doświadczenie zabiegowca i używanie specjalnych narzędzi oraz mikroskopu zabiegowego. W dużym powiększeniu jesteśmy w stanie usunąć cement łączący wkład z tkanką zęba bez jej nadmiernego opracowania. Zabieg przeprowadzany jest ostrożnie z użyciem nowoczesnych technik i narzędzi w oparciu o starannie przeprowadzone badanie na podstawie komputerowej tomografii stożkowej CBCT lub zdjęcia RVG.