POKRYCIE RECESJI DZIĄSŁA

Problem z obniżonym poziomem dziąsła pojawia się u coraz większej grupy pacjentów stomatologicznych. Pacjenci zgłaszają się głównie z dyskomfortem podczas spożywania chłodnych i gorących napojów oraz szczotkowania. Wielu pacjentów zwraca również uwagę na nieestetyczny wygląd takiego zęba. Mówiąc o recesji dziąsła, możemy zauważyć go w przypadku pojedynczych zębów w konkretnym obszarze lub w przypadku kilku zębów sąsiadujących.

Często przyczyną jest:

• nieodpowiednia technika szczotkowania lub jej całkowity brak w umiejętnościach
    • uszkodzenia dziąsła poprzez agresywne i nieumiejętne nitkowanie
    • stan zapalny dziąseł wynikający ze złej higieny jamy ustnej
    • nieleczona wada zgryzu
    • zgrzytanie zębami (bruksizm)
    • niedopasowane wypełnienia kompozytowe i protetyczne
    • powikłanie po leczeniu ortodontycznym

Lekarz periodontolog podczas konsultacji ustala potencjalną przyczynę tej dolegliwości i planuje leczenie. Podstawą leczenia pokrycia recesji w zakresie periodontologii jest zabieg mikrochirurgiczny podczas którego lekarz pobiera fragment dziąsła z podniebienia i przeszczepia go w miejsce brakujących tkanek, przy zębie z recesją.

Czy zabieg pokrycia recesji dziąsła jest bolesny ?

Zabieg wykonywany jest w znieczuleniu, dlatego odczucia podczas przeszczepu pozostają w granicach pełnego komfortu.

Jak przygotować się do zabiegu pokrycia recesji dziąsła?

• należy wykonać higienizację i oczyszczenie jamy ustnej z kamienia i osadu na ok 7 dni przed planowanym zabiegiem (odpowiednio oczyszczona jama ustna pozwoli szybciej się wygoić po przeszczepie)
    • przygotować preparaty higieniczne po zabiegowe w postaci płynu do higieny jamy ustnej zawierające chlorheksydynę oraz miękkie szczoteczki
    • przed znieczuleniem warto zjeść posiłek, ponieważ po samy zabiegu znieczulenie i wrażliwe tkanki utrudnią spożywanie pokarmów

Jakie są przeciwwskazania do wykonania zabiegu pokrycia odsłoniętych szyjek ?

• nieprawidłowe ustawienie zęba/korzenia zęba
    • aktywna choroba przyzębia
    • próchnica zęba objętego leczeniem
    • nieprawidłowa higiena jamy ustnej