Pierwotne leczenie kanałowe

LECZENIE KANAŁOWE POD MIKROSKOPEM

Leczenie endodontyczne – jest to leczenie polegające na wyeliminowaniu stanu zapalnego wewnątrz chorego zęba. Stan zapalny o którym wspomniano, standardowo objawia się silnym bólem. Moment pojawienia się bólu uzależniony jest od wielkości ubytku i zakażonych tkanek. Często wraz z bólem samego zęba, pacjent również może zaobserwować ból głowy oraz wrażliwość na ciepłe i zimne pokarmy.

Leczenie kanałowe pod mikroskopem w zasadzie odnosi się do systemu kanałów znajdujących się w korzeniu każdego zęba. Ilość kanałów uzależniona jest od tego o którym zębie mówimy. W większości przypadków zęby posiadają od 1 do 4 kanałów. Dzięki technologii obrazowania pod mikroskopem – zwiększamy pewność i zaufanie do leczenia endodontycznego. Odpowiednia diagnoza i dopasowanie etapów leczenia dla potrzeb pacjenta pozwalają na zapewnienie bezpieczeństwa w trakcie trwania leczenia. Poprzez skuteczną komunikację lekarza i asysty na każdym kroku kontrolujemy postępy i potwierdzamy skuteczność planowanej terapii.

Na czym polega leczenie kanałowe pod mikroskopem ?

Samo leczenie polega na usunięciu zainfekowanych tkanek (miazgi) z zęba, odpowiednim opracowaniu i dezynfekcji. Tak przygotowany ząb wypełnia się szczelnie specjalnym płynnym materiałem, który zapobiega wnikaniu bakterii do środka zęba. Po zakończonym leczeniu kanałowym ząb należy odbudować. Forma i sposób odbudowy jest uzależniony od stopnia zniszczenia zęba.

Jak się przygotować do leczenia kanałowego ?

Przede wszystkim przyjść z pozytywnym nastawieniem. Jeśli pacjent posiada wykonane wcześniej zdjęcie radiologiczne punktowe, pantomogram lub tomografię komputerową warto ją zabrać ze sobą. Skierowanie lub dokumentacja medyczna historii leczonego zęba również może być przydatna. Jeśli pacjent będzie decydował się na znieczulenie to ważnym jest aby zjadł wcześniej posiłek. Gdyż po znieczuleniu i samym leczeniu może mieć trudności ze spożywaniem pokarmów.

Czy leczenie kanałowe boli ?

Procedura leczenia kanałowego, w większości przypadków w naszym gabinecie jest komfortowa i nie powoduje wzmożonego odczucia bólu. Każde leczenie w swoim pakiecie zawiera możliwość podania znieczulenia aby pacjent czuł spokój. Intensywność odczuć może być spowodowana, przede wszystkim bardzo dużym stanem zapalnym. Dlatego też im dłużej zwlekamy z wizytą u lekarza, tym trudniej będzie wykonać ten zabieg bezboleśnie.

Czy po leczeniu kanałowym może wystąpić opuchlizna ?

Opuchlizna może pojawić się zarówno przed leczeniem co wynika z faktu namnażania się bakterii jak i po. Nie są to częste przypadki, nie mniej jednak jeśli po leczeniu kanałowym pojawi się Jeśli po leczeniu kanałowym pojawi się obrzęk, należy bezzwłocznie skonsultować się z lekarzem prowadzącym.

Etapy leczenia kanałowego pod mikroskopem:

Etap 1 : Wykonanie zdjęcia rentgenowskiego lub tomografii cyfrowej wycinkowej. Odpowiednia diagnostyka to podstawa.

Etap 2 : Znieczulenie pacjenta dla komfortu i zabezpieczenie zęba leczonego koferdamem – czyli gumową osłoną, pozwalającą na odseparowanie chorego zęba od środowiska drobnoustrojów z jamy ustnej.

*ewentualna odbudowa ścian zęba – informacja od lekarza

Etap 3: Opracowanie mechaniczne i chemiczne kanałów w celu usunięcie martwej tkanki nerwowej i pozostałości bakterii

Etap 4: Osuszenie kanałów papierowymi sączkami i wypełnienie płynnym preparatem

Czy na leczenie kanałowe przysługuje gwarancja ?

12 miesięczna gwarancja przysługuje na zęby pierwotnie leczone kanałowo z wyłączeniem powtórnego leczenia kanałowego, oraz usług specjalnych – przypadków wyjątkowych wymienionych w cenniku. Gwarancja udzielana jest na zęby leczone w trybie pierwotnego leczenia kanałowego pod mikroskopem. Możliwość udzielenia gwarancji wynika z faktu, odpowiedniego dostosowania się pacjenta do zaleceń lekarza tj. kontroli radiologicznej co 6 msc lub wg zaleceń lekarza, oraz wykonania dopasowanej do warunków zgryzowych odbudowy protetycznej, wykonania zabiegów higienizacyjnych co 6 miesięcy i utrzymania wymaganego poziomu higieny jamy ustnej. W przypadku braku powodzenia leczenia kanałowego i konieczności dokonania ekstrakcji zęba – usunięcie zostanie wykonane bezpłatnie.

Leczenie kanałowe pod mikroskopem ile kosztuje ?

Cena najczęściej uzależniona jest od ilości kanałów w danym zębie i faktu, czy ząb będzie pierwszy raz leczony kanałowo czy będzie to jego powtórne leczenie. Stopień skomplikowania leczenia i trudności w jego opracowaniu podnoszą ceny leczenia. Czasami pacjent wymaga dodatkowej specjalistycznej usługi tj. usunięcia złamanego narzędzia w kanale, zamknięcia perforacji. Cennik usług jest na naszej stronie, zapraszamy również do kontaktu z recepcją gabinetu.

Leczenie kanałowe pod mikroskopem na jednej wizycie ?

Nowoczesna stomatologia w połączeniu z doświadczeniem lekarza endodonty pozwala obecnie wykonać leczenie kanałowe w jeden dzień. Jeśli sytuacja w leczonym zębem nie wymaga rozłożenia leczenia na dwie wizyty ze względu na m.in wysięk surowiczo-ropny z kanałów i lekarz ma możliwość osuszenia i wypełnienia szczelnie opracowanych kanałów, to leczenie kanałowe nawet zęba wielokanałowego jest możliwe. Wielu pacjentów pamięta czasy leczenia kanałowego rozłożonego na zatrucie … czekanie…. opracowanie …czekanie ……opracowanie i wypełnienie, łącznie ok 4 wizyt. Obecna stomatologia pozwala skrócić czas do 1 wizyty.

Zakończenie leczenia kanałowego, co dalej?

Jak wspomniano wcześniej, każdy ząb po leczeniu kanałowym należy odbudować. Sama odbudowa zęba uzależniona jest od ilości utraconych tkanek, zniszczonych i usuniętych podczas leczenia. Złotym standardem w odtwarzaniu zęba po leczeniu jest wzmocnienie go wkładem koronowo-korzeniowym. Wkład ten wykonany z włókna szklanego stanowi swoisty kręgosłup, przejmujący odpowiedzialność za siły jakie przenoszone są na zęba. Po wprowadzeniu wkładu koronowo- korzeniowego lekarz wraz z pacjentem dobiera najbardziej odpowiednią formę odbudowy.

• Odbudowa kompozytowa — jeśli ząb nie stracił dużej ilości tkanki, lekarz z powodzeniem ma możliwość odtworzenia zęba z zachowaniem anatomicznych kształtów i funkcji.
    • Onaly / Inlay –  to forma zaprojektowanego komputerowo „klocka” który jest idealnie dopasowany do brakujących części zęba – technik dentystyczny tworzy projekt i opracowuje kompozytowy lub porcelanowy nakład.
    • Korona ceramiczna – to rozwiązanie protetyczne, jedno z najbardziej popularnych na świecie. Osadzając wkład koronowo-korzeniowy, lekarz odpowiednio szlifuje jego wierzchołek aby móc wykonać koronę. Korona potocznie nazywaną jest przez pacjentów czepeczką na zęba. Skan zęba pozwala na zaprojektowanie najbardziej odpowiedniego kształt i koloru oraz dobranie materiału technicznego z jakiego wykonana zostanie korona. W Boutique Dental wykonujemy tylko korony wysoko estetyczne.

Zalecenia podczas i po leczeniu kanałowym pod mikroskopem.

Zważywszy na fakt iż, ząb po leczeniu kanałowym naturalnie ulega osłabieniu, niezwykle istotnym jest ostrożne spożywanie twardych pokarmów. Pomiędzy wizytami, ząb zabezpieczamy opatrunkiem tymczasowym i delikatnie wyłączamy go ze zgryzu, tak aby siły odgryzania i żucia były jak najmniejsze. Zwiększona tkliwość i wrażliwość zęba pomiędzy wizytami jest zachowaniem normalnym. Taki stan może utrzymywać się nawet do kilku dni. W przypadku dużego dyskomfortu, zaleca się przyjmowanie standardowych dostępnych leków przeciwbólowych. Jeśli podczas leczenia kanałowego zauważysz coś niepokojącego, zawsze zachęcamy do kontaktu z naszą recepcji i lekarzami.

Czy leczenie kanałowe można wykonać w ciąży ?

Powiemy szczerze, nawet trzeba! Leczenie kanałowe pozwala wyeliminować stan zapalny i zminimalizować szkodliwe bakterie które w przypadku ciąży są niezwykle groźne. Najlepszym rozwiązaniem jest wybór lekarza i gabinetu w którym mamy możliwość leczenia kanałowego pod mikroskopem. Zwiększa on szanse na przeliczenia zęba w prawidłowy sposób. Uwzględniając bezpieczeństwo przyszłej mamy i dziecka, nie wykonujemy przed i po leczeniu zdjęcia radiologicznego ze względu na promieniowanie rentgenowskie. Czy przy leczeniu kanałowym kobieta w ciąży może wykonać zabieg w znieczuleniu? Jak najbardziej, najnowsze znieczulenia pozwalają na podanie ich kobietom w ciąży i szybkie zmetabolizowanie preparatu do znieczuleń.

Zobacz więcej:

Podczas wizyty w Boutique Dental z myślą o Tobie możemy :

turned off
    zmniejszyć intensywność światła
    music
    włączyć Twoją ulubioną playlistę
    coffee
    zaprosić Cię kilka minut wcześniej na filiżankę kawy lub herbaty
    signature
    pomóc w wypełnieniu dokumentów medycznych