PERIODONTOLOGIA

Periodontologia to dziedzina stomatologii skupiająca się na leczeniu chorób dziąseł i chorób przyzębia.

Nie wielu pacjentów wie, że przyczyną problemów periodontologicznych jest nieodpowiednia higiena jamy ustnej, brak regularnych zabiegów higienizacji oraz obciążenia genetyczne.

Jedną z najczęstszych chorób jakie leczymy u specjalisty periodontologia jest PARODONTOZA. Parodontoza to choroba przewlekła, objawiająca się zapaleniem przyzębia czyli jak sama nazwa wskazuje tkanek otaczających zęby.

Tkanki otaczające ząb to połączenie: dziąsła, kości wyrostka zębodołowego, ozębnej, okostnej i cementu korzeniowego. Parodontoza i rozwijający się jej stan zapalny, może powodować, uszkodzenie wszystkich tkanek około zębowych w konsekwencji którego widzimy odsłonięte szyjki zębowa a finalnie brak stabilizacji zęba i jego utratę.

Jakie rodzaje parodontozy spotykamy wśród pacjentów:

• typowa – występuje u ok 70% pacjentów, spotykamy ją u pacjentów po 30 roku życia
    • gwałtownie postępująca  występuje u 5% pacjentów, spotykana u pacjentów w ok. 20 roku życia;
    • młodzieńcza – występuje u ok. 1% pacjentów, grupa docelowa to nastolatkowie
    • przedpokwitaniowa – spotykana u malutkich dzieci nawet kilku letnich

Jak rozpoznać parodontozę ?

Choroba ta należy do dość podstępnych. Rozwija się powoli, nie dając mocno zauważalnych objawów podczas codziennej higieny. Widzimy odsłonięte szyjki i korzenie dziąsła, to najczęściej sygnalizują pacjenci. Zauważalny w bardziej zaawansowanym procesie parodontozy jest pojawiający się ból i dyskomfort przy spożywaniu posiłków i szczotkowaniu. Kolejno pacjent może zaobserwować nadwrażliwość i krwawienie dziąseł. W konsekwencji postępującej parodontozy, pacjent może utracić zdrowe zęby w wyniku rozchwiania i braku przyczepu w kości.

Kiedy zgłosić się do stomatologa ze specjalnością periodontologia?

Podstawą zdrowej jamy ustnej są półroczne kontrole na których lekarz i higienistka oceniają zarówno stan naszych zębów jak i kondycję dziąseł.

Jakie zabiegi wykonywane są w zakresie peridontologicznym:

• skaling pod dziąsłowy
    • kiretaże